Overslaan en naar de inhoud gaan

Digital services

Digitale diensten aanbieden kan op verschillende vlakken, van een puur software-gebaseerde dienst (software-as-a-service) tot het koppelen van een digitale dienst aan een fysiek product, op basis van de verzamelde data (digitale servitisatie). Het aanbieden van een digitale dienst zorgt er typisch voor dat de digitalisering tot in elk onderdeel van de organisatie doordringt en een impact heeft op de manier waarop bedrijven denken, werken, met hun klanten omgaan, binnen hun waardenetwerk handelen.

Het aanbieden van zo’n digitale dienst gaat over meer dan technologie; het gaat over nieuwe manieren van (nieuwe) problemen oplossen, nieuwe potentiëlen aanboren, een nieuw klantenbestand opbouwen, waarmee u andere relaties aangaat, nieuwe ervaringen opbouwen, op nieuwe obstakels botsen, ... De Sirris-experts kunnen bogen op jarenlange ervaring in het domein van digitale dienstverlening in al zijn vormen, en helpen bedrijven op weg, via advies bij productmanagement, Tech Stack Reviews, opleidingen, ...

Hands-on kennismaking met verdienmodel van digitale servitisatie

Het verdienmodel van digitale servitisatie, waarbij fysieke producten verrijkt worden met digitale diensten, biedt productbouwers een waaier aan nieuwe mogelijkheden, zoals de opvolging en sturing van het product vanop afstand voor onderhoudsdoeleinden, maar brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee. Om mogelijke innovaties tastbaar te maken, is het van belang om reeds vroeg in de ontwikkeling te starten met de uitwerking van een eerste prototype. Dit helpt om het interne beslissingsproces in een bedrijf rond het opzetten van een nieuwe digitale dienst te ondersteunen en te versnellen.

Om bedrijven gericht in te wijden in deze materie organiseerde Sirris op 18 februari een workshop waarin bedrijven op een hands-on manier konden kennismaken met de technologische bouwblokken om te komen tot een eerste prototype van een slim, geconnecteerd product voor het aanbieden van digitale diensten. We gaven een overzicht van een aantal mogelijke hardware- en softwarebouwblokken voor elk van de aspecten sensoriek, connectiviteit, cloud computing, data verwerking, ... en we begeleidden de deelnemers terwijl ze zelf een prototype uitwerkten, gebaseerd op een bestaande demonstrator.

Deze workshop maakt deel uit van de Proeftuin Digitale Servitisatie om bedrijven te ondersteunen bij de uitwerking van digitale servitisatie proof-of-concepts binnen hun eigen productcontext.

ITEA Award of Excellence voor volledige digitale lus van Flex4Apps-project

Softwareleveranciers moeten zich steeds meer toespitsen op de optimalisatie van hun diensten én inspelen op de voorkeuren van hun klanten. Door zijn flexibele raamwerk en algoritmen creëert het ITEA-project Flex4Apps een complete lus waarmee bedrijven complexere diensten kunnen aanbieden en tegelijk de digitale transitie bevorderen. 

De partners van het Flex4Apps-project bouwden referentiearchitecturen met behulp van containers en serverloze paradigma’s om de monitoring en analyse van apps aan te pakken, en ze ontwikkelden methodologische ondersteuning om teams te helpen deze te benutten. Ze kozen ervoor de referentiearchitecturen beschikbaar te maken via installaties in één klik (geautomatiseerde implementatie) en publiceerden delen van hun werk in een openbaar toegankelijke GitHub. De methodologische inzichten werden gebundeld in het boek 'Hyperscale and Mircrocare, the digital business cookbook'. Dankzij een verbeterde monitoring en analyse konden de projectpartners hun klanten beter van dienst zijn, wat tot een betere klantenbinding en een grotere klanttevredenheid leidde, en in sommige gevallen zelfs tot een scherpere prijsstelling van hun aanbod.

Voor dit unieke resultaat mochten de projectpartners de ITEA Award of Excellence in ontvangst nemen tijdens de Online ITEA PO Days 2020.